PREVENTIVNÍ PROGRAM „ V HLAVĚ“
PREVENTIVNÍ PROGRAM „ V HLAVĚ“ (21.2. a 22.2. 2024)
Emoce - všichni je máme a jsou součástí našeho prožívání. Vznikly evolučně a nelze se od nich oddělit. Všichni je známe, ale ne vždy je umíme efektivně popsat, zpracovávat a usměrňovat. Pro děti a dospívající je velmi důležité mít prostor pro emoční vyjádření. Určité části jejich mozku však nejsou vyvinuty natolik, aby emoce dokázali vždy účinně regulovat sami. Někdy proto potřebují naši pomoc, aby emoce dokázali adaptivně zpracovat. Práce s emocemi je důležitá pro každého dospělého nejen z toho důvodu, aby jimi dokázal provést děti a dospívající, ale hlavně proto, že souvisí s uspokojováním našich potřeb, ovlivňují naše vztahy, řešení problémů a naše rozhodnutí.
Na toto téma jsme na 1. stupni uspořádali preventivní program „V hlavě“, nazvaný stejně jako film, který byl základem programu. Hlavní aktérka Riley zažívá různé emoce v nejrůznějších situacích.
Cílem programu bylo, aby se děti seznámily se základními emocemi – radostí, smutkem, vztekem, strachem a nechutí, uměly je pojmenovat a dokázaly je propojit se svými zkušenostmi. Každou emoc se snažily popsat, přiřadily jí také barvu. Mladší děti poslouchaly hudbu, svěřovaly se, jaký pocit v nich ukázka evokuje. Kreslily emoce pomocí čar. Zaměřily se na ostrov rodiny, tvořily „opičí strom. Část programu starších byla zaměřena na emoci strachu. Cílem bylo zvědomení strachu a podpora jeho zvládání. Děti také strach nakreslily. Ve výtvarné výchově ztvárňovaly své „ostrovy“. (Tak jako Riley měla svůj ostrov poctivosti, rodiny, přátelství, „blbnutí“,…). Jsou to vlastně záchytné body, které každý člověk potřebuje ke svému životu. Na konci programu si každé dítě vytvořilo „vlastní krizový plán“, ve kterém si udělilo rady, jak zvládat zátěžové situace. A protože Riley měla ve své paměti uložené barevné kuličky, které představovaly její vzpomínky, zakončily jsme celý program volným psaním. Děti vzpomínaly na pozitivní i negativní zážitky ve svém životě.